http://www.politika.rs/rubrike/Kultura/Guzva-u-prostoru-Parobroda.lt.html (1.12.2919.)

KULTURA

Gužva u prostoru „Parobroda”

Ustanova kulture „Parobrod” najavljuje se na sajtu LDP-a kao prva institucija kulture Opštine Stari grad. Kako to razumeti – pitaju iz „Konteksta”

 

Policijski kordon ispred galerije Kontekst u vreme protesta desničarskih organozacija tokom održavanja izložbe albanskih umetnika 2008. Foto Fonet

Sukob između uredničkog tima koji je stvorio program galerije „Kontekst” Centra za kulturu Stari grad i nove uprave u ovoj galeriji, koja je u međuvremenu preimenovana u Ustanovu kulture „Parobrod” kulminirao je ovih dana nizom saopštenja sa obe „zaraćene” strane. Podsetimo, sa jedne strane Vida Knežević, Ivana Marjanović i Marko Miletić, sada već bivši urednici „Konteksta”, protestovali su zbog gašenja galerije u Kapetan Mišinoj ulici 6a u Beogradu. A novo rukovodstvo „Parobroda” tvrdilo je da za „kontekstovce”, kao Udruženje građana, ima mesta u tom prostoru, ali da su vrata otvorena i za druge umetnike i umetnice u transformisanoj ustanovi, koja je odskora na budžetu Opštine Stari grad.

Prema rečima Vide Knežević i Marka Miletića, galerija „Kontekst” je počela sa radom u februaru 2006. godine. Saradnja sa novom upravom u „Parobrodu” više nije bila moguća, zbog toga što nije nađen zajednički jezik oko organizacije programa, ali i rasporeda prostora.

– Tokom protekle četiri godine rada, galerija „Kontekst” je pre svega predstavljala radove mladih umetnika i umetnica, pokretala diskusije o fenomenima u savremenoj umetnosti, kulturi i društvu. Kroz izložbe, prezentacije, predavanja, panel diskusije, radionice mi smo težili iniciranju i razvijanju kritičkog diskursa u savremenoj umetnosti i kulturi – kažu Vida Knežević i Marko Miletić u ime „Konteksta”.

U toku 2010. godine oni su više puta imali sastanke sa upravom „Parobroda”, ističući važnost programa „Konteksta” i odgovornost prema publici koje je sticana u protekle četiri godine, i nudili profesionalnu pomoć u koncipiranju programa.

– Međutim, nikada nismo dobili nijedan zvaničan poziv od uprave za bilo kakav oblik saradnje. Stoga je za nas bilo praktično nemoguće da nastavimo rad u ovoj ustanovi. Nova uprava ponudila im je jedan radni sto, što takođe nije bilo prihvatljivo, kažu u „Kontekstu”.

– Neko ko vodi instituciju kulture koja kao deo svog programa ima galerijsku aktivnost mora biti svestan činjenice da jedna galerija svoj rad ne može da spakuje na jedan sto! Pored tehnike koja je neophodna za organizaciju izložbi, izložba zahteva privremeno skladištenje umetničkih radova, alata za postavku i tako dalje. Time se samo pokazuje potpuno nerazumevanje potreba i važnosti alternativne i autonomne kulturne produkcije malih organizacija – ističu iz „Konteksta”.

Prema njihovim rečima, galerija „Kontekst” nije bila finansirana iz budžeta Opštine, nego iz fondova kao što je „Pro helvecija”, od Ministarstva kulture Srbije i Sekretarijata za kulturu Beograda.

– Ključno je pitanje zbog čega je bilo potrebno osnovati novu instituciju kulture na toj opštini kada je jedna već postojala i to kontinuirano od sredine osamdesetih godina. Takođe, Ustanova kulture „Parobrod” se najavljuje na sajtu LDP-a kao prva institucija kulture Opštine Stari grad. Kako to razumeti – pitaju iz „Konteksta”.

Zlatko Crnogorac, izvršni producent Kulturne ustanove „Parobrod”, kaže da je Opština Stari grad jedna od poslednjih koja je dobila instituciju kulture, sa ciljem da otvori vrata svim umetnicima koji pokažu inovativnost.

– Imajući u vidu da Opština Stari grad nema svoju kulturnu ustanovu, pokrenuli smo, u skladu sa novim Zakonom o kulturi, inicijativu za osnivanje Kulturne ustanove „Parobrod” na mestu galerije „Kontekst” – kaže Zlatko Crnogorac. Posle dobijanja dozvola i overe na Skupštini opštine, institucija kulture postala je budžetska ustanova, a ovogodišnji budžet bio je 11 miliona dinara.

Crnogorac napominje da je prostor galerije „Kontekst” uvek bio deo poslovnog prostora Opštine Stari grad.

– Ljubica Ristić Beljanski ponudila je Vidi Knežević i Ivani Marjanović, kao tek svršenim studentkinjama, mogućnost da rade u galeriji i oforme vizuelni program. Svi troškovi, uključujući i komunalije, plaćani su iz fondova koji su finansirali njihovu politički angažovanu umetnost. Ti fondovi su polako počeli da presušuju. Obe umetnice su u međuvremenu postale etablirane, Vida je otputovala u Rim, a Ivana u Beč, gde sada ima stalnu adresu – kaže Crnogorac.

 

Ustanova kulture “Parobrod” na mestu nekadašnje galerije Kontekst Foto T. Janjić

 

Crnogorac ističe da je galerija „Kontekst” imala svoj vrhunac 2008. godine, kada je organizovana izložba umetnika sa Kosova, a propraćena je i incidentom koji su izazvale desničarske organizacije, kada je uništen portret Adema Jašarija, rad umetnika Drena Maljićija. Na inicijativu Liberalno-demokratske partije galerija je pripala opštini i od jula je počela sa radom.

Crnogorac napominje da „Parobrod” radi punom parom i da, što se njega tiče, saradnja sa „Kontekstom” može da se nastavi. On kaže da je pre desetak dana u saradnji sa „Kontekstom” održana posećena tribina o cenzuri u galerijama u Hrvatskoj, a zatim su usledila optužujuća saopštenja.

– Ne znam da li su očekivali da ćemo odbiti njihov predlog, pa da imaju još jedan adut. Imali su status zaštićenih stanara u galeriji i monopolski položaj. Međutim, od sada će svaki umetnik koji ima dobru i kreativnu ideju ravnopravno dobiti šansu – govori Crnogorac. Upravu „Parobroda” čine još i direktorka Milena Rajković i urednica Ljubica Ristić Beljanski.

S. Stamenković

——————————————-

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: